Wednesday, August 3, 2011

Salam Ramadhan 2011

pic credit kepada kak dian yg bg di FB..tp diambil dr pelbagai source...
Ahlan Wasahlan ya Ramdhan Kareem....hope not too be late to wish...Emm..setelah hari ke 4 berpuasa barulah ada sedikit masa nak tulis di blog ni..Actually, byk yg nak dikongsikan tp xleh tulis panjang2..xcukup masa skang nie...hehehe..;)

Em..Alhamdulillah..di beri kesempatan olehNYA merasai Ramdhan di perantauan pada tahun yang ke-2...Em,as usual..skang ni time summer..jdnye siang akan lebih panjang dari malam...setelah dikira besama en hubby ms awl puasa ari tue..kami kat cn berpuasa lebih 3jam + je dr Msia..total ialah 15 jam..bermula dari jam 3.55am-7.18pm....Em, pada mulenye berbual juga dengan en hubby..ty mampu ke sy berpuasa penuh memandangkan sy masih fully BF Bro WAM..Bro WAM pula memang xnak langsung susu formula n sy mmg bercdg ingin fully BF bro WAM sehingga 2 thn..dan dengan keadaan sy yang preggy sekali lagi disamping morning sickness yg suke dtg di awal2 pagi..menyebabkan sume makanan yang dimasukkan sewaktu sahur telah keluar begitu sahaja ...En hubby ckp...InsyaAllah...sandarkan pd NYA...InsyaAllah akan datang kekuatan itu n kalo tak larat buka jelah....Alhamdulillah,sehingga ke saat ini sy mampu lagi berpuasa..Semoga Allah beri kekuatan sepanjang bulan Ramadhan ini...di samping mampu melakukan ibadah-ibadah sunat yang lain...
(Alhamdulillah setakat ni mampu lagi melakukan ibadah-ibadah sunat.)

Em..dalam berapa hari yang lepas..sy terfikir..bagaimana ye orang yang susah menahan kelaparan jika tiada makanan..terutama yg kes mcm sy...setelah sy melaluinya..sy akui sgt sukar dan berat utk seorg ibu yg susah yg mempunyai anak yg sdg membesar menahan kelaparan..Tiba tiba sy rasa sayu n terharu bile terfikir tentang umat islam yang mengalami keadaan ini..

Em,..thn ini merupakan thn pertama berpuasa tanpa arwah ibu....ms telefon ayah untuk ucap selamat berpuasa..sayu je dengan suara ayah..lg2 bile sy ty ayah sahur nanti..ayah sahur ape?ayah, boleh pulak ckp..xtahu lagi nak sahur ape?mungkin makan roti n kurma je...Kesian pulak pada ayah yg duduk seorg2 kat umah...Paling rasa sayu..bile ayah ckp thn ni ayah puasa n buka pun seorang2...em,tiba2 sy rs sedih..sampai menitik juga air mata di depan ayah...nsb ayah tak perasan....
Sy akui sejak arwah ibu tak ada..ayah memang makin kurus dan tak terjaga..berbanding dengan masa ibu ada..lagi2 sekarang ayah tinggal seorang je di rumah..menyebabkan makann minum ayah kurang terjaga di samping kesihatan ayah...Walaupun sy dan kakak ada mengupah mak cik utk memasak lauk utk ayah..tp rasanya..ayah kurang makan sebab katanya..dia sibuk bekerja..Baru2 ni, kakak bgtau yang ayah nye darah tinggi naik...sy juga rs sedih..sy pernah utarakan supaya ayah duduk dengan sy kat cn..tp dia kate..dia tak tahu nak buat ape kat cn...Em..xpela...ayah pernah kate pada sy waktu sy nak pulang ke sini...Allah dah tentukan bahagian ayah adalah cara ini...Ayah terima...Allah tahu dugaan hidup yang sanggup dan mampu ayah tempuhinya...Jadi, jgn risaukan ayah...*sedih sungguh bile ayah ckp kat sy mcm tue...
Bile berlaku keadaan mcm ni, sy terfikir baik sahaja ayah kawin...supaya at least ade org akan jaga ayah nye kesihatan dan makanan..Em..walaupun berat hati nak membenarkan..hati terlalu keras nak menrima org lain..tp sy fikir itu lebih baik..dari ayah duduk seorang2...

Em...dah melalut jauh ni..semoga ramadhan kali ini kita dapat meningkatkan amalan2 ibadah kita yang lain...Sy sekeluarga memohon maaf di atas sebarang kesilapan yang sy lakukan selama ini...Marilah kita raikan Ramadhan lebih meriah dari Hari Raya aidilfitri...Ramadhan ialah waktu dimana Al-Quran diturunkan..maka marilah kita mengkaji isi dalam Al-Quran dan mengamalkannya dalam kehidupan...amin..InsyaAllah...

pic ni pun same...
p/s:teringat ms dulu2 kalo Ramadhan je..arwah ibu akan ty kami..nak buke ape hari ni..n ibu akan buat ape yg kami teringin nak makan....Em..rindunye saat itu...Al-Fatihah...

1 comments:

アヌム ちゃん said...

al fatihah untuk mak akak.moga Allah menempatkannya di kalangan org2 beriman..

Post a Comment

Terima kasih kepada semua yang sudi mencoretkan sebarang nasihat,idea dan cadangan...coretan anda memberikan seribu makna bagi saya...;)